Interview Zorgtotaal

Spreker tijdens de Zorgtotaal beurs

Op haar 15e kreeg Joyce de Ruiter de diagnose ‘Syndroom van Usher’; ze wordt langzaam doof én blind. Via via kwam zij terecht bij de Bart de Graaff Foundation. Deze organisatie helpt Bikkels bij het starten van hun eigen onderneming. Als ambassadeur van Stichting Ushersyndroom ontdekte ze haar talent voor spreken. Nu bundelt ze haar kennis, visie en persoonlijke levensverhaal in haar inspirerende lezingen gericht op sales & consultancy, HR & arbeid en de zorgsector.

Haar doel is: aan de hand van haar persoonlijke verhaal mensen inspireren hun unieke talenten te ontdekken vanuit de tegenslagen in hun leven en deze – ook praktisch – te benutten in hun werk. Door het geven van lezingen, workshops en inspiratiesessies wil Joyce zelfstandig haar inkomen verdienen zonder afhankelijk te zijn van een uitkering van het UWV. Samen met de Bart de Graaf Foundation en Jaarbeurs realiseert ze haar droom van een eigen onderneming. Jaarbeurs BV is trots als mentorbedrijf Joyce te mogen begeleiden tijdens haar ‘Bikkeljaar’ en zo kwam al snel de link met Zorgtotaal.

De weg richting een eigen onderneming

Op haar 15e kreeg Joyce de diagnose ‘Syndroom van Usher’. Een zeldzame, progressieve ziekte waardoor ze langzaam steeds een stukje van haar gehoor en zicht in moet leveren. De jaren die volgden tekenen haar enorme strijd, gesterkt door de opmerking van een arts die letterlijk zei: “Jij gaat niet van waarde zijn in deze maatschappij”.

Joyce heeft meerdere opleidingen gevolgd, waaronder ‘visual marketing’ waar haar arts haar ook voor gek voor verklaarde. De manier waarop zij destijds behandeld is, heeft haar de drive gegeven om zorgverleners te inspireren cliënten niet alleen medisch beter te maken maar ook als méns. Joyce: “Leven met het Ushersyndroom heeft mij ook positieve ervaringen en unieke talenten opgeleverd. Ik heb altijd manieren gevonden om mijn dromen en ambities waar te maken, het vraagt alleen een andere manier van kijken”.

Na het afronden van haar Hbo-opleiding heeft ze carrière gemaakt in HR, communicatie, evenementenorganisatie en sales. Joyce: “Het besef was er, dat je ondanks je beperking wel gewoon een stel hersens hebt waarmee je iets kan én ook iets wilt in het leven.”
Na 5 jaar bij haar laatste werkgever KPN werd het pijnlijk duidelijk dat het zo niet langer kon. Een echte wake-up call volgde toen ze terecht kwam in het ziekenhuis twee jaar geleden. Haar lichaam gaf het op, puur door de stress om zichzelf te bewijzen en mee te blijven draaien in de ‘normale’ horende en ziende maatschappij. Ze is maanden volledig uit de roulatie geweest tot het moment waarop ze besloot dat het anders moest.

Hoe nu verder was de vraag. Want in loondienst blijven, dat kon ze niet meer waarmaken, het kostte haar teveel energie. Het UWV zag dat ook in waardoor ze nu voor 100% in de WIA zit. Ook een enorme stap die ze moest verwerken. Joyce: “Op mijn 32e werd er niks meer van mij verwacht. En daar stond ik, na zo’n heftige boodschap weer buiten op de stoep. In de regen ook nog. Hoe dramatisch. Zonder verdere hulp en begeleiding bij hoe je je leven daarna gaat inrichten. Gelukkig had ik al een plan B wat ik dan zou willen doen met mijn leven want op de bank stilzitten is voor mij echt geen optie”.

Als ambassadeur van Stichting Ushersyndroom is Joyce onder andere tafelgast geweest bij RTL Late Night. En dat was niet het enige moment in de media. Maanden gaven mensen in haar omgeving aan dat ze iets moest doen met haar visie en talent voor het overbrengen van haar boodschap. Het besef dat haar verhaal werkelijk inspireert en wat met mensen doet in positieve zin kwam uiteindelijk ook bij Joyce zelf: “Ik hoef niet te kunnen zien om een visie te hebben en ik hoef niet te kunnen horen om gehoord te worden”.

De inspiratiesessies
Als spreker inspireert Joyce mensen om hun unieke talenten te ontdekken vanuit de tegenslagen in hun leven en deze te benutten in hun werk. Ze combineert basisbegrippen uit de Sales met haar persoonlijke verhaal en richt zich daarbij op 3 hoofddoelgroepen:

  • Sales & consultancy, met de hoofdboodschap in haar verhaal: Verkoop jezelf naast je product of expertise.
  • PR & arbeid, met de boodschap: Gebruik je tegenslag als jouw unieke talent.
  • De zorgsector, met de boodschap: Maak je cliënt niet alleen medisch beter maar ook als mens.
Call Now Button